Voksbarnet
Den ugifte adelskvinde Christenze Kruckow anklages for trolddom og må flygte fra Sydfyn til Nordjylland. Her bliver hun en del af en gruppe af kvinder omkring den smukke aalborgkone Maren Kneppis. Men snart indhentes Christenze af sit trolddomsrygte og må indse, at ikke bare hun, men også hendes veninder er i stor fare for at ende på bålet.
Den centrale anklage mod Christenze er, at hun skulle have lavet et magisk barn af voks. Det er denne dukke, der nu tager ordet for at fortælle historien om kvindernes skæbne.
VOKSBARNET er et portræt af et skrøbeligt fællesskab, et indblik i en magisk hverdag og en skrækindjagende fortælling om en hekseproces – baseret på en række virkelige hændelser fra 1600-tallets Nordjylland.
- Antal sider204
- Højde218 mm
- Bredde142 mm
- Dybde24 mm
- Vægt415 g
- FormatIndbundet
- ForfatterOlga Ravn
- ISBN9788702395501
- Udgave1
- Udgivelsesdato22.09.2023
- GenreSkønlitteratur
- KontaktpersonHelle Skov Wacher
- E-mailhsw@gyldendal.dk
- Telefon33753375 5773
- PressefotosOlga Ravn
Nyhed
Læs sammen med andre
Weekendavisen
Olga Ravns nye roman er et magtfuldt stykke poetisk udbulnende og præcist naturfarvet true crime om hekseprocesser i 1600-tallets Aalborg. (…) Det er et ret imponerende stræk af stilighed og tekstlighed i dækningen af et ret tight og koncentreret konkret stof.
Kristeligt Dagblad
I Olga Ravns historiske roman finder en genfortryllelse sted på mange planer. Den talende voksdukke åbner læserens øjne og ører for en anden måde at være i og lytte til verden på, hvor flere sandheder og opfattelser kan sameksistere side om side. Der er en fascination af alle verdens genstande som materialer med en iboende kraftog dunst af et ubestemmeligt magisk mere. Gennem beskrivelserne af kvindernes arbejde genoplives en glemt verden med et glemt ordforråd, hvor ulden ikke bare kartes og spindes, men stoffet også ruskes og brydes, skages og skættes, snævres, trendes og væves. (…)
Det overlagt anakronistiske sprog, hvor gammelt møder nyt og moderne, demonstrerer desuden en uhyre stilbevidst omgang med sproget som materiale: som både billede og klang, rytme, struktur og sanseakkumulator, mødested for forskellige verdensanskuelser. Sproget er som voks mellem hænderne på Olga Ravn, og man er aldrig i tvivl om, at denne genrefornyende historiske roman også er en digters værk. De korte, fortættede kapitler står hver især som små, perfekt afrundede helheder: skulpturer komponeret efter varierende principper, som suverænt følges til dørs. Og hun viser sig undervejs som både en vidunderlig skælm og en dybt original historieformidler med en ganske særlig evne til at fremlytte den skønhed, der gemmer sig et sted mellem tingenes og poesiens verden.
Berlingske
Kapow for en iscenesættelse! Man mærker byens hadefulde atmosfære lige så stærkt, som man sanser stanken af kål og spegesild. (…) den [romanen] er først og fremmest en poetisk præstation. Det skyldes især den ganske særlige fortællerstemme. Det hemmelige voksbarn er ikke begrænset til kun at sanse sin umiddelbare omverden, men lader sin bevidsthed rejse gennem sved, dug, sildeindvolde og alskens andre materier. Gennem substanserne læser dukken alles tanker og videregiver dem i sit eget smukke billedsprog. (…) Det er også svært at forestille sig, at en så eksperimenterende roman som Voksbarnet rammer bestsellerlisterne, men jeg spår helt uden brug af fodsvedsindgnedet flæsk, flagermusblod eller andre magiske remedier fra nordisk folketro, at det bliver tilfældet.